Selecteer een pagina

Waarschijnlijk heb je weleens van Linktree gehoord. En als je er nog niet van hebt gehoord, dan heb je het ongetwijfeld wel een keer gezien, misschien onbewust.

Linktree is een systeem dat veel Instagrammers gebruiken om hun link weer te geven. Je kunt dan namelijk meerdere links in je bio zetten. Of nouja: je maakt een pagina aan waarop meerdere knoppen staan. Het idee daarvan is dat je alleen de link naar je Linktree in je Instagram hoeft te zetten, en dat mensen dan via de knoppen naar verschillende onderdelen van jouw website kunnen (of zelfs naar verschillende websites).

Mijn profiel op Linktree

Ook ik gebruikte Linktree. Ik had namelijk eerst maar één Instagramprofiel, @maartjeleah. Maar ik heb een bedrijf: ik fotografeer en ik bouw websites. Daarnaast heb ik nog eens een persoonlijke blog. Dat zorgde gelijk voor een dilemma: welke link zet ik in mijn profiel? Ik wil mijn bedrijf promoten, maar tegelijkertijd nieuwe lezers voor mijn blog binnenhalen.

Daarom koos ik ervoor: dan hoefde ik niet te kiezen, maar kon ik alle links weergeven in mijn profiel. Met een paar klikken had ik het geïnstalleerd en maakte ik de knoppen. Zo zag het er vervolgens uit:

De knoppen op mijn pagina van Linktree

De knoppen op mijn pagina van Linktree

Prima geregeld, toch? Mensen kunnen op de juiste knop klikken en gaan precies naar de website die ze willen. Maar toch was ik er niet helemaal blij mee. Het brengt namelijk ook wat problemen met zich mee.

Nadelen van Linktree

De prijs

In principe is het gratis. Met de gratis versie kun je alleen de stijl niet uitgebreid aanpassen. Daarnaast staat het logo van Linktree op de website. Wil je meer aanpassingen kunnen maken? Dan kost het $6 per maand.

Branding

Linktree maakt gebruik van speciale thema’s, waarmee je je pagina mooi kunt maken. Het ziet er prachtig uit, maar het zal nooit 100% bij je branding passen en bij de website die je op dit moment hebt. Daarnaast maken veel mensen er tegenwoordig gebruik van, waardoor jouw eerste indruk niet veel anders is dan die van de rest.

De clicks

De mensen die geïnteresseerd zijn in jou en meer over jou willen weten, klikken op je link van Linktree. Elke eerste click gaat dus niet naar jouw website, maar naar Linktree! Natuurlijk zullen veel mensen daarna wel doorklikken via de knoppen en op je website terechtkomen. Maar die allereerste click is alsnog niet op jouw website. Hierdoor loop je ten eerste natuurlijk clicks mis. Maar daarnaast is het ook jammer dat je deze clicks niet kunt meten. Het is bijvoorbeeld interessant om op Google Analytics te bekijken hoeveel mensen er überhaupt op jouw link klikken en hoeveel mensen er vervolgens doorklikken (en hoeveel procent van het totaal op een bepaalde knop klikt). Maar als je Linktree gebruikt, kan dat niet.

Onnodig?

Het grootste probleem vind ik dat het onnodig is voor iedereen die al een website heeft. Want laten we eerlijk zijn: wat is Linktree nou precies? Een pagina met een paar knoppen. Zo’n pagina kun je prima zelf maken. En dan zijn alle problemen gelijk opgelost: het kost je geen extra geld, want een website heb je al. Ze hebben mooie thema’s, maar als je je eigen website gebruikt, heb je je eigen branding. Dat komt veel beter over! Daarnaast kun je ook heel precies meten hoeveel clicks er zijn en hoeveel clicks er naar een bepaalde knop zijn gegaan.

Zo maak je je eigen Linktree

Een Linktree pagina maken is niet moeilijk: je maakt een nieuwe pagina in WordPress. Noem de pagina bijvoorbeeld ‘instagram’ of ‘instagram-links’ of iets in die richting. Vervolgens kun je bijvoorbeeld een foto toevoegen, tekst toevoegen en natuurlijk de knoppen toevoegen. Hoe dit werkt, is afhankelijk van welk thema jij gebruikt op WordPress.

Ik maakte binnen vijf minuten mijn eigen pagina. Zo ziet ‘ie eruit:

Mijn Linktree, maar dan zelf gemaakt :).

Mijn Linktree, maar dan zelf gemaakt :).

Het kost niet meer moeite, maar het ziet er écht beter uit, vind ik. Dus maak zelf een pagina en gooi je Linktree eruit!

Gebruik jij ook Linktree?




Iets aan gehad?

Become a Patron!