Selecteer een pagina

Instagram is zonder twijfel mijn meest favoriete social media. Wat ik er leuk aan vind, is de nadruk op beeld, dat veel meer aanwezig is dan bij bijvoorbeeld Facebook. Daarnaast lijkt Instagram persoonlijker dan de andere social media.

Tegelijkertijd is het gebruiken van Instagram soms een beetje lastig. Want wanneer plaats je eigenlijk je foto’s? En wat voor foto’s moet je dan als bedrijf posten? En die hashtags dan, waar gebruik je die voor?

In de blogpost van vandaag beantwoord ik die vragen en ga ik in op hoe jij Instagram kunt gebruiken voor jouw bedrijf. Na afloop nog vragen? Stel ze onderin in de reacties!

Statistieken

Als eerst: de statistieken. Waar staat Instagram eigenlijk vergeleken met andere social media?

Instagram is al vrij groot en het groeit snel. Er zijn wereldwijd meer dan 800 miljoen actieve gebruikers per maand. Ter vergelijking: dat is nog veel meer dan het dubbele van Twitter (330 miljoen). WhatsApp heeft 1300 miljoen actieve gebruikers per maand, Facebook gaat boven de 2000 miljoen. Zo groot als WhatsApp of Facebook is Instagram dus nog niet, maar het is wel hard op weg.

Voor Nederland zijn deze gegevens helaas niet bekend. Wel is bekend uit onderzoek van januari 2016 dat 2,1 miljoen Nederlanders zegt gebruik te maken van Instagram. Vooral onder de groep mensen van de leeftijd tussen de 20 en 39 is de app populair. Dit is dus ook gelijk een voordeel van Instagram: je kunt er een jonge doelgroep mee bereiken.

Kortom is Instagram een platform dat al enorm groot is, maar wat ook nog steeds enorm hard groeit. Genoeg redenen dus om ook met jouw bedrijf Instagram te gebruiken en dit gebruik zo veel mogelijk te optimaliseren. Maar: hoe doe je dat?

Een persoonlijk account of een bedrijfsprofiel?

De eerste vraag die vaak naar voren komt als ik het met (nieuwe) ondernemers heb over hun Instagram, is: “Moet ik een nieuwe Instagram aanmaken voor mijn bedrijf?” De meeste ondernemers hebben al een eigen Instagram, waar bijvoorbeeld foto’s van hun hond, landschappen of selfies op staan. Hartstikke leuke foto’s, maar toch raad ik aan om een apart profiel aan te maken voor je bedrijf. Het is leuk om soms een kijkje achter de schermen te geven, maar echt persoonlijke foto’s gaan iets te ver. Foto’s van je hond zijn niet relevant voor je bedrijf en hierdoor is het mogelijk dat je minder professioneel overkomt.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen: ben je een influencer, blogger, vlogger of YouTuber? In dat geval draait je bedrijf waarschijnlijk volledig om jou en zijn jouw volgers juist wel geïnteresseerd in wat jij naast je bedrijf uitvoert (en dus die foto van je hond).

Als je de beslissing hebt genomen over of je een apart account gaat aanmaken, of je persoonlijke account houdt, komt de volgende beslissing: stap je over naar een bedrijfsprofiel of niet?

Als je op Instagram overstapt naar een bedrijfsprofiel, koppel je je Instagram aan je Facebook pagina (die moet je dus wel hebben). Hierdoor krijg je nieuwe functies, zo kun je een contactknop toevoegen aan je profiel en statistieken inzien. Vooral de statistieken vind ik erg handig: zo kun je precies zien wie je volgers zijn en wanneer je volgers online zijn (en jij dus je foto online moet gooien). Nu worden er wel kanttekeningen geplaatst bij het gebruik van het bedrijfsprofiel: het schijnt dat het aantal likes naar beneden gaat als je je profiel overzet naar een bedrijfsprofiel. Instagram zou je op die manier willen overhalen om je posts te promoten. Nu is er geen hard bewijs dat dit daadwerkelijk het geval is en zelf heb ik wisselende ervaringen: soms merk ik dat de likes wat naar beneden gaan, maar soms merk ik geen verschil. Het is dus even uitproberen.

Een mooie grid

Het belangrijkste aan Instagram zijn natuurlijk de beelden en daarbij hoe mooi je grid eruitziet. Je grid is dus het overzicht van je foto’s die je ziet als je op je profiel bent.

Belangrijk is dat je grid er mooi en overzichtelijk uitziet. Dit kun je bereiken door bijvoorbeeld alleen maar foto’s van hetzelfde onderwerp te posten, te zorgen dat de fotografiestijl van je foto’s hetzelfde is of de kleuren bij de verschillende foto’s mooi bij elkaar te laten passen. Kortom: nadenken over wat je wanneer post op Instagram. Belangrijk hierbij is om ook de drie foto’s naast elkaar in je gedachten te houden. Probeer niet te denken in losse foto’s, maar in een serie van drie.

Bij mijn persoonlijke account wilde ik bijvoorbeeld meer een eenheid creëren. Dat was alleen lastig, omdat mijn persoonlijke foto’s verschillende onderwerpen hebben en niet dicht bij elkaar liggen. Daarom koos ik ervoor om steeds een serie van drie te uploaden en te zorgen dat elke rij bij elkaar past.

Andere Instagrammers waar je inspiratie van kunt halen zijn bijvoorbeeld fotograaf Aline Boumaco-working space #WORKMODE, blogger Poppy Deyes, designstudio Rowan Made, Veloretti Bicycles Amsterdam en vtwonen.

Hashtags

Het gebruik van hashtags op Instagram is niet bij iedereen geliefd: een serie van 30 hashtags onder een foto wordt niet echt als mooi gezien. Toch kan het gebruik van hashtags echt nieuwe likes en volgers opleveren.

Daarvoor moet je alleen wel de goede hashtags gebruiken. Een hashtag als #love bijvoorbeeld, wordt zo veel gebruikt dat jouw foto met #love daar niet bij opvalt. Daarentegen zijn er andere hashtags die wel minder foto’s hebben, maar die wel gevolgd worden door mensen. Deze hashtags hebben soms een hele community erachter. Dat komt goed uit: deze mensen zullen jouw foto bekijken en wellicht liken en jou daarna volgen. Meestal geldt: hoe specifieker de hashtag, hoe hoe meer betrokken de volgers van die hashtags zijn. Heb je bijvoorbeeld een foto van een kooikerhondje gemaakt? Posten met #dog zal niet zo veel opleveren, op dit moment zijn er 153.518.373 foto’s met #dog. Daarentegen heeft #kooikerhondje 72.579 berichten en zullen liefhebbers van kooikerhondjes eerder op die hashtag zoeken.

Maar hoe vind je dan die goede hashtags voor jouw profiel? Dat is eigenlijk gewoon uitproberen en afkijken. Zoek influencers of grote bedrijven die ongeveer hetzelfde publiek hebben als jij hebt (of wil hebben). Kijk naar de hashtags die ze gebruiken en check hoe veel berichten die tag hebben, om zo de specifiekere hashtags te vinden.

Heb je een hashtag die je goed vindt? Op Instagram kun je ook zoeken naar hashtags die erop lijken. Dit is ook een goede manier om een specifiekere hashtag te vinden bij een algemene hashtag. Bij het zoekveld vul je een hashtag in en Instagram geeft dan suggesties. Bij deze suggesties wordt getoond hoeveel berichten hiermee getagd zijn. Bij de brede zoekterm #landscape met 71.647.410 berichten, worden bijvoorbeeld #landscapelover met 982.882 en #landscapeporn met 280.521 berichten weergegeven.

Zelf een hashtag verzinnen

Wat ook mogelijk is, is om zelf een hashtag te verzinnen. Op deze manier kun je ook user generated content verzamelen. Bij user generated content maken jouw klanten of fans content voor jouw platform. Dat klinkt goed, toch?

Een voorbeeld hiervan is het merk Fjällräven met hun hashtag #lovethefox. Fjällräven betekent letterlijk ‘poolvos’ en het logo van het merk Fjällräven is dan ook een vos. De hashtag #lovethefox kunnen liefhebbers van het merk gebruiken om hun foto’s mee te taggen. Voor Fjällräven is dit ideaal: onder de hashtag kunnen ze allemaal foto’s vinden van mensen die een product hebben van Fjällräven en daar blij mee zijn. Ze zouden die foto’s ook weer kunnen gebruiken voor hun eigen Instagram. Dat is dus een hele gemakkelijke manier om nieuwe beelden te verzamelen die jij weer kunt plaatsen op je Instagram.

Het is wel noodzakelijk dat je een goede hashtag verzint, #lovethefox is bijvoorbeeld erg goed gevonden. Ik denk dat simpelweg #fjällräven minder op zou leveren: je zet liever #lovethefox onder je foto, waarin het merk niet direct zichtbaar is, dan #fjällräven. Verzin dus een hashtag die iets met je bedrijf te maken heeft, uniek is, maar wat niet slechts de naam van je bedrijf is. Verder is het ook belangrijk dat je het aan de gebruikers vraagt als je hun foto’s wil gebruiken voor jouw eigen Instagram. Veel gebruikers zullen dit alleen maar leuk vinden, maar het is wel belangrijk dat je toestemming vraagt, want het is niet toegestaan om zomaar een foto van iemand anders te pakken en op jouw Instagram te plaatsen.

Plannen

Het creëren van een mooie grid op Instagram en overzicht houden, kan best wel lastig zijn. Je moet steeds in de gaten houden welke foto’s je uploadt en of de foto’s bij elkaar passen. Daarbij is het belangrijk om foto’s te plannen en niet spontaan te uploaden. Zo kom je niet in de situatie dat je graag een foto wil uploaden, maar niks voor handen hebt en daarom maar iets uploadt wat eigenlijk niet goed staat in je grid.

Er zijn daarnaast ook verschillende apps die je helpen bij het plannen van Instagram foto’s. Ik heb ze volgens mij inmiddels allemaal geprobeerd en ik vind Later de beste. Met Later kun je dus jouw posts op Instagram inplannen. Het automatisch posten via een app is bij Instagram helaas niet mogelijk: je krijgt een melding dat het tijd is om jouw foto te posten, je opent Later, de foto wordt automatisch in Instagram gezet met een caption die je al van tevoren geschreven hebt. Je moet ‘m dus alleen nog fysiek posten.

Het voordeel hieraan is ten eerste dat je de foto’s gewoon vanaf de website van Later kunt inplannen. Als je dus foto’s met je camera maakt, hoef je ze niet eerst naar je mobiel te sturen. Scheelt weer werk. Daarnaast kun je in je statistieken zien wanneer de meeste van jouw volgers online zijn, daar kun je op inspelen om op die tijd de foto’s in te plannen. Op die manier krijg je een melding op die tijd, en vergeet je niet op een handige tijd te posten. Ik post mijn foto’s bijvoorbeeld elke avond om 20:00, dan krijg ik de meeste likes.

Een andere handige functie aan Later is dat je al een ‘preview’ kunt zien van hoe je geplande posts eruit gaan zien in je grid. Dat is echt handig: soms denk je namelijk dat drie foto’s goed bij elkaar passen, maar valt het in de praktijk toch tegen. Als je dan al je foto’s gepost hebt, is dat een beetje jammer. Bij Later kun je een voorbeeld krijgen van hoe het eruit ziet en dan ook de foto’s verslepen, zodat je de mooiste grid krijgt.

Later is ook handig voor het gebruiken van hashtags. Je kunt namelijk captions opslaan. Vul hier je favoriete hashtags in, en je hoeft ze niet meer elke keer op te zoeken of over te typen.

Veelgestelde vragen

Hoe vaak moet ik posten?

Ik denk dat dit voor elk bedrijf verschillend is. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe veel tijd en hoe veel foto’s je hebt. Je zou drie foto’s per dag kunnen uploaden, maar als je dat in je eentje moet doen naast je gewone werk, wordt dat wel een beetje lastig. Probeer dan elke dag één foto te uploaden of upload op een paar (bijvoorbeeld 3 of 4) vaste dagen.

Niet genoeg kennis, tijd of zin?

Ik hoop dat ik je met al deze informatie een stuk op weg heb geholpen. Wil je graag tips of advies specifiek voor jouw pagina op Instagram? Je kunt bij mij een Instagram check aanvragen, waarbij ik naar jouw Instagram kijk en advies geef. Mocht je zelf geen zin of geen tijd hebben om zelf je Instagram bij te houden, dan kun je het ook aan mij uitbesteden.




Iets aan gehad?

Become a Patron!